Subject: FW: Liiklusuuringu programmist
From: "Krista Einama" <[email-masked]>
To: "MNT Teed" <[email-masked]>
Date: Thu, 25 Jul 2024 09:52:36 +0300

Palun reg

From: Rain Koort <[email-masked]>
Sent: Monday, July 1, 2024 3:34 PM
To: Krista Einama <[email-masked]>
Cc: Kaili Tuulik' <[email-masked]>; Tiit Harjak 
<[email-masked]>; Hannes Ristov 
<[email-masked]>; Robert Peterson | K-Projekt 
<[email-masked]>; Inga Hansaar | K-Projekt 
<[email-masked]>
Subject: Re: Liiklusuuringu programmist

Tere Krista!

Tänan tagasiside eest!

Saadan meie poolsed vastused teie ettepanekutele/küsimustele.

1.	Liiklusuuringu prognoosaasta ei vasta juhendis toodud perioodile. 
Riigiteedele liiklusprognoosi koostamisel kuni 2050 tuleb lähtuda 
uurimustööst „Liiklusuuringu juhendi ja baasprognoosi koostamine“Kaal, L.; 
Metsvahi, T.; Kendra, A.; (2020) TTÜ, Transpordiamet.   Juhendis erandeid 
ette nähtud ei ole ja juhendist lähtumine on vajalik riigiteede liikluse 
ühistel alustel prognoosimisel võrreldavuse tagamiseks. Prognoosi koostamine 
10 aastaks (stsenaarium 2) võib olla uuringu osa, kuid ei saa olla 
prognoosaastaks riigiteede ristmike läbilaskvusarvustel, sh riigiteede 
ristlõigete silla gabariitide, katendi jne hindamisel.

*	Kasutatud uuringu metoodika ei ole üheselt Baasprognoosi põhine, kuna 
uuritakse arendusala lisandumist.
Baasprognoosi metoodikat kasutatakse üldise liikluskasvu leidmiseks, millele 
liidetakse sõitude genereerimine arendusalalt.
Programm, st metoodika ja prognoosaasta sai lähteprogrammis kokku lepitud. 
Antud uuringu eesmärk oli konkreetse arenduse realiseerimisel tekkiva 
liikluse väljaselgitamine mahtude välja ehitamisel 10 a jooksul.
Kaugema arvestusaasta valimine ei ole uuringu koostajate hinnangul 
otstarbekas, kuna liikumiskavade ja arengustrateegiate realiseerumine ei ole 
kuigi hästi prognoositav. 10 a perioodi valimine on kompromiss nö 
soovmõtlemise ja tõenäoliste arengute vahel nagu on viidatud BP juhendis 
Soome praktikale. Vajadusel, vastava otsuse korral, tuleb lähteandmetes ja 
stsenaariumites uuesti kokku leppida ja uuringut täiendada, aga kaugema 
arvestusaasta valimine võib põhjustada lahenduste üle- või 
aladimensioneerimist.

2.	Vajab selgitust: aruandes on viidatud liikluse prognoosimisel punktis 2 
Metoodika (lk 5) stsenaarium 2, et on arvestatud autoliikluse vähendamisega 
ca 32 protsenti viidates EV tegevuskavale „Eesti 2035“. Aruande punktis 
6.3.3 (lk 24) on viidatud, et  ristmike läbilaskvusarvutustes ei ole 
arvestatud „Eesti 2035“ (modaalnihkest põhjustatud) liiklussageduse 
vähendamisega.

*	Ristmike läbilaskvusarvutused on esitatud stsenaarium 2 järgi nii nagu 
jaotises 6.3.3. selgitatud on.

3.	Arvestada tuleb üldplaneeringus kavandatud arendusaladega:

1.       Käsitletud on raudteeülest ala käesoleva planeeringuala kontekstis, 
kuid vastavalt üldplaneeringule jääb käesoleva planeeringuala ja riigitee 
11184 vahele samuti arendusala. Ei selgu, kuidas sellega arvestatud on.

2.       Riigiteede 11184 ja 11185 ääres koostamisel olevate 
planeeringutega. Ei selgu, kas on arvestatud.

*	Teiste arenduste realiseerimise eest ei vastuta antud arenduse planeerija 
ja nende ellu viimine ei ole teada. Kõigi ülejäänud arendustega on 
arvestatud üldistel alustel, st nende liiklus on baasprognoosist lähtuva 
liikluskasvu osa, nii nagu kõigi arenduste lisandumisega arvestatakse 
ülejäänud baasprognoosi alusel koostatavates maanteede liiklusuuringutes.

4.	Aruandes on viidatatud, et Saue tee on võrreldes 11184 Alliku-Laagri 
teega enamkasutatud teekond Tallinna suunal, mis ühendatakse Topi 
liiklussõlme. Tuleb hinnata Topi liiklussõlmes, kas „1.Topi ring“ 
ringristmikul on tagatud läbilaskevõime arvestades arendusalast lisanduva 
liiklussagedusega Saue teele 20 aasta perspektiivis.

*	Transpordiamet on koostamas Juuliku-Tabasalu tee 2+2 eelprojekti. Antud 
ristmiku liikluskoormuse analüüs sõltub liiklussõlme tuleviku lahendusest ja 
peaks olema selle projekti osa. Seda analüüsi ei ole otstarbekas koostada 
selle info valguses praeguse konfiguratsiooniga ristmikule, antud ristmiku 
analüüs polnud ka lähteülesande osa.

5.	Aruandes viidatakse, et „ristmik 5“ vastab Tee projekteerimise normid §27 
„Nihutatud harudega ristmik“ nõuetele. Nõuetele vastavus on osaline – punkt 
1 osas (harude nihutuse suund), kuid ei vasta punktidele 2-3, mistõttu ei 
saa hinnata lisaraja vastavust normidele. Samuti märgime, et prognoositava 
liiklussageduse suurusjärk on samaväärne kui ristmiku tüübiks on valitud 
ringristmik. Kaaluda ringristmiku rajamist.

*	Ristmiku tüüp otsustatakse DP-s või hiljem ehitusprojektis. Kui Suurevälja 
põik tn haru liiklussagedus on piisavalt väike, sobib §27 p 3 järgi ka 
väiksem harude nihutus kui 50 m, vastav loendus tuleks teha projekteerimise 
eel. Lisame uuringu aruandesse vastava täpsustuse ja soovituse ringristmiku 
rajamiseks.

6.	Lisada analüüsi eest vastutav spetsialist aruande materjalidesse.

*	Analüüsi koostajad on aruandes märgitud. Võib aru saada, et on soovitud 
määrata vastutav koostaja. Kutsepädevuste järgi on see sisuliselt juba 
määrataud (R. Peterson, kui nõutava pädevusega isik), aga saame selle eraldi 
nimetada.

7.	Kasutada aruandes riigitee nimetusi koos numbritega.

*	Ok.

Loodame, et meie vastused on sobivad. Juhul, kui jääb õhku küsimusi siis 
palun korraldame videokõne, et saaksime teemad operatiivselt läbi arutada.

Tervitades/ Best regards
Rain Koort
[email-masked] <mailto:[email-masked]>
+372 5303 5356
www.estera.ee <http://www.estera.ee>

On 26. Jun 2024, at 17:07, Krista Einama <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> > wrote:

Tere,

Täname esitamast.

Tegemist on Saue linnas eraldiseisva ala planeerimisega, mis ühendatakse 
riigiteedega 11185 ja 11184 läbi 5 ristmiku. Liiklusuuringu koostamise 
eesmärk on mh välja selgitada, kui palju lisandub liiklust arendusalast ja 
hinnata mõju riigiteedele ja ristmike läbilaskvusele 20 aasta perspektiivis 
peale planeeringu realiseerimist.

Liiklusuuringu vaatasime läbi ametisiseselt ja tõstatud on mitmed 
probleemid, mis vajavad lahendamist/täpsustamist:

1.	Liiklusuuringu prognoosaasta ei vasta juhendis toodud perioodile. 
Riigiteedele liiklusprognoosi koostamisel kuni 2050 tuleb lähtuda 
uurimustööst „Liiklusuuringu juhendi ja baasprognoosi koostamine“Kaal, L.; 
Metsvahi, T.; Kendra, A.; (2020) TTÜ, Transpordiamet.   Juhendis erandeid 
ette nähtud ei ole ja juhendist lähtumine on vajalik riigiteede liikluse 
ühistel alustel prognoosimisel võrreldavuse tagamiseks.Prognoosi koostamine 
10 aastaks (stsenaarium 2) võib olla uuringu osa, kuid ei saa olla 
prognoosaastaks riigiteede ristmike läbilaskvusarvustel, sh riigiteede 
ristlõigete silla gabariitide, katendi jne hindamisel.
2.	Vajab selgitust: aruandes on viidatud liikluse prognoosimisel punktis 2 
Metoodika (lk 5) stsenaarium 2, et on arvestatud autoliikluse vähendamisega 
ca 32 protsenti viidates EV tegevuskavale „Eesti 2035“. Aruande punktis 
6.3.3 (lk 24) on viidatud, et  ristmike läbilaskvusarvutustes ei ole 
arvestatud „Eesti 2035“ (modaalnihkest põhjustatud) liiklussageduse 
vähendamisega.
3.	Arvestada tuleb üldplaneeringus kavandatud arendusaladega:

1.       Käsitletud on raudteeülest ala käesoleva planeeringuala kontekstis, 
kuid vastavalt üldplaneeringule jääb käesoleva planeeringuala ja riigitee 
11184 vahele samuti arendusala. Ei selgu, kuidas sellega arvestatud on.

2.       Riigiteede 11184 ja 11185 ääres koostamisel olevate 
planeeringutega. Ei selgu, kas on arvestatud.

4.	Aruandes on viidatatud, et Saue tee on võrreldes 11184 Alliku-Laagri 
teega enamkasutatud teekond Tallinna suunal, mis ühendatakse Topi 
liiklussõlme. Tuleb hinnata Topi liiklussõlmes, kas „1.Topi ring“ 
ringristmikul on tagatud läbilaskevõime arvestades arendusalast lisanduva 
liiklussagedusega Saue teele 20 aasta perspektiivis.
5.	Aruandes viidatakse, et „ristmik 5“ vastab Tee projekteerimise normid §27 
„Nihutatud harudega ristmik“ nõuetele. Nõuetele vastavus on osaline – punkt 
1 osas (harude nihutuse suund), kuid ei vasta punktidele 2-3, mistõttu ei 
saa hinnata lisaraja vastavust normidele. Samuti märgime, et prognoositava 
liiklussageduse suurusjärk on samaväärne kui ristmiku tüübiks on valitud 
ringristmik. Kaaluda ringristmiku rajamist.
6.	Lisada analüüsi eest vastutav spetsialist aruande materjalidesse.
7.	Kasutada aruandes riigitee nimetusi koos numbritega.

Oleme seisukohal, et liiklusuuring ei ole koostatud riigiteede 
liiklusuuringu juhendis toodud prognoosaasta põhjal, mis seab ohtu 
arendusala realiseerimise. Liiklusuuringust sõltuvad riigiteede ristlõiked, 
liiklussagedusele (koormussagedusele) vastav katendi kandevõime ja ristmike 
läbilaskvus ning teenindustase. Vastavalt Saue valla üldplaneeringu 
seletuskirjas toodule: „Detailplaneeringute kehtestamise tingimuseks 
üldplaneeringuga määratud tiheasustusega alal on liitumine ühisveevärgi 
ja -kanalisatsiooniga ning kavandatavate tegevustega kaasnevale 
liikluskoormusele vastav juurdepääsuvõimalus avaliku teedevõrgu kaudu.“ 
Üldplaneeringus on ette nähtud riigitee 11184 rekonstrueerimine ja 
õgvendamine, sh silla nihutamine uuele trassile. Liiklusuuring peaks 
kajastama arendusala ühendusi üldplaneeringu kontekstis.

Palume liiklusuuringut täiendada, hinnates detailplaneeringu realiseerimise 
mõju riigiteedele ja nende ristmikele.

Transpordiameti piirkondlik liikluskorraldaja esitab oma märkused selle 
nädala jooksul.

Lugupidamisega,

Krista Einama

Transpordiamet

From: Krista Einama
Sent: Friday, April 5, 2024 9:34 AM
To: 'Kaili Tuulik' < <mailto:[email-masked]> 
[email-masked]>
Cc: 'Rain Koort' < <mailto:[email-masked]> [email-masked]>; Marek Lind < 
<mailto:[email-masked]> [email-masked]>
Subject: FW: Liiklusuuringu programm

Tere,

Tänan tutvustamast. Transpordiametit huvi on eelkõige riigiteedele 
kavandatavate ristmike läbilaskvusarvutuste osas, seetõttu peame oluliseks 
arvestada koostamisel olevatest planeeringutest lisanduva liiklussagedusega, 
tulemus sõltub otseselt alusandmetest.

Palume liiklusuuringud koostada mahus, mille aruandes on:

1.            liikluse prognoos ja liikluskoosseis,

2.            arvutada ristmike läbilaskvust ja määrata teenindustaset,

3.            liiklusvoogude jagunemist ristmikel ja võimalikke 
ümberjagunemisi

4.            uuringu kokkuvõtet ja ettepanekuid.

Tervitades,

Krista Einama

Transpordiamet

From: Kaili Tuulik < <mailto:[email-masked]> 
[email-masked]>
Sent: Thursday, March 28, 2024 9:28 AM
To: Marek Lind < <mailto:[email-masked]> 
[email-masked]>; Krista Einama < 
<mailto:[email-masked]> [email-masked]>
Cc: Rain Koort < <mailto:[email-masked]> [email-masked]>
Subject: FW: Liiklusuuringu programm

Tere

Edastan Rain Koort kirja, kus on saadetud liiklusuuringu programm 
ülevaatamiseks ja kinnitamiseks.

LugupidamisegaKaili Tuulik

planeeringute koordinaator

GSM  <tel:+372%205193%200660> +372 5193 0660

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]

 <http://www.sauevald.ee/> www.sauevald.ee

 <http://www.sauevald.ee/>

From: Rain Koort < <mailto:[email-masked]> [email-masked]>
Sent: Thursday, March 28, 2024 8:31 AM
To: Kalle Pungas < <mailto:[email-masked]> 
[email-masked]>; Andres Laisk < <mailto:[email-masked]> 
[email-masked]>
Cc: Triin Masing < <mailto:[email-masked]> 
[email-masked]>; Kaili Tuulik < <mailto:[email-masked]> 
[email-masked]>; Indrek Pikk < <mailto:[email-masked]> 
[email-masked]>; Robert Peterson | K-Projekt < 
<mailto:[email-masked]> [email-masked]>; Inga 
Hansaar | K-Projekt < <mailto:[email-masked]> 
[email-masked]>; Aivar Kempi < <mailto:[email-masked]> 
[email-masked]>
Subject: Liiklusuuringu programm

Tere!

Edastan liiklusuuringu programmi ülevaatamiseks ja kinnitamiseks:

Saue linna raudteeülese ala DP liiklusuuringu peamisteks eesmärkideks on:

*	maakasutuse muutusest lisanduva liikuvusnõudluse ja -sageduste 
prognoosimine;
*	lisanduva liiklusnõudluse modaaljaotuse stsenaariumite koostamine (2 tk);
*	planeeringu- ja selle lähiala teedevõrgu läbilaskvuse hindamine;
*	planeeritud teedevõrgu realiseerimisel autoliikluse ümberjaotumise 
analüüs;
*	ettepanekute tegemine DP tänavate ja ristmike tehniliste lahenduste 
koostamiseks.

Liiklusuuringu koostamisel kasutatakse teedevõrgu makromodelleerimise 
tarkvara PTV Visum. Alusmudeliks on K-Projekt AS Tallinna ja Põhja-Harjumaa 
liiklusmudel, mis baseerub 2022. a teedevõrgul ja liiklusmahtudel (Telia 
mobiilpositsioneerimise andmed).

Liikluse modelleerimisel koostatakse kolm hommikuse tipptunni stsenaariumi:

1.	Olemasolev olukord.
2.	Lisanduv teedevõrk ja liiklusnõudlus liikumisviiside modaaljaotuse var 1: 
ühistranspordi ja kergliikluse kasutamine on tänasega võrreldes suurem; 
muutuse määr selgitatakse arengukavade alusel uuringu koostamisel.
3.	Lisanduv teedevõrk ja liiklusnõudlus liikumisviiside modaaljaotuse var 2: 
tänase modaaljaotuse järgi (sõiduautode suurem kasutamise määr kui var 1).

Olemasoleva olukorra liiklusmudel kalibreeritakse uuringu alal (DP- ja selle 
lähiala) varem koostatud liiklusloenduste ja täiendavate liiklusloenduste 
abil.

Tuleviku liiklusmahte prognoositakse kavandatud parkimiskohtade arvu ja 
hoone sihtotstarbest lähtuva parkimiskoha kasutusmäära kaudu.

Elamute parkimiskoha kasutusmäär (ingl k triprate) ehk sõitude arv ühe 
parkimiskoha kohta tipptunnil selgitatakse Saue sarnase maakasutuse näitel 
ühe töönädala pikkuse lühiuuringuga.

Siht- ja lähtekoha maatriksina (ingl Origin Destination Matrix) kasutatakse 
liiklusmudeli infot (Telia mobiilpositsioneeringu andmed Saue elanike 
tänaste liikumiste kohta). Planeeringuga lisanduvad tõmbepunktid lisatakse 
tuleviku stsenaariumite mudelisse.

Üldine liikluskasv teedel leitakse Transpordiameti baasprognoosi metoodikast 
lähtuvalt.

Prognoosaasta on 2034.

Liiklusuuring esitatakse aruandena.

Kaili, kas saaksid palun sama edastada transpordiametile?

K-Projekt saaks alustada tööd 08.04 ja ei tahaks seda kuupäeva edasi lükata.

Tervitades/ Best regards
Rain Koort
 <mailto:[email-masked]> [email-masked]
+372 5303 5356
 <http://www.estera.ee/> www.estera.ee